Kako se nositi sa stalnim osećanjem preopterećenosti

Naš radni život postaje sve zahtevniji, postavljajući nam sve složenije izazove skoro nemilosrdnim tempom. Dodajte lične ili porodične potrebe i lako je osećati se stalno preopterećenim. U svojoj knjizi Imunitet na promene, profesori sa Harvarda Robert Kegan i Lisa Lejhi raspravljaju o tome kako je povećanje složenosti povezanog sa savremenim životom ostavilo mnoge od nas da se osećaju „preko glave“. Kada je to slučaj, složenost našeg sveta je prevazišla našu „složenost uma“ ili našu sposobnost da se nosimo sa tim nivoom složenosti i budemo efikasni. Ovo nema veze sa tim koliko smo pametni, već sa načinom na koji shvatamo svet i kako u njemu delujemo.

Naš tipičan odgovor na sve veće obim posla je da radimo više i da radimo duže, umesto da se povučemo i ispitamo šta nas tera da to uradimo i pronađemo novi način rada. Imam nekoliko klijenata koji odgovaraju ovom opisu. Kada smo počeli da radimo zajedno, svi su već pribegli ustajanju u 4 ujutro da bi obavili posao. Sju, koja radi za tehnološku kompaniju koja je nedavno izašla na tržište, vodi mnoge istovremene projekte i boji se da će propustiti važnu e-poštu. Ajaiu, starijem lideru u kasnoj fazi pokretanja, potrebno je dodatno mirno vreme da pokuša da napravi udubljenje na svojoj listi obaveza koja se stalno povećava, ali se oseća kao da pokušava da se iskopa iz rupe koja samo drži sve dublje. Marija, suosnivač start-up-a, osećala se stalno preopterećenom dok je njena kompanija počela da se povećava. Dok se izvršni direktori kompanija vrednih bilion dolara, poput Eplovog Tim Kuka, bude u 3:45 ujutro, većina nas nema baš ovaj nivo odgovornosti.

 

Kognitivni uticaj osećanja stalnog preopterećenosti može da varira od mentalne sporosti, zaborava, konfuzije, poteškoća u koncentraciji ili logičkog razmišljanja, do trkačkog uma ili smanjene sposobnosti rešavanja problema. Kada imamo previše zahteva za razmišljanje tokom dužeg vremenskog perioda, može se desiti i kognitivni zamor, što nas čini sklonijim smetnjama, a naše razmišljanje manje okretnim. Bilo koji od ovih efekata, sam po sebi, može nas učiniti manje efikasnim i ostaviti nas još više preplavljenim. Ako se stalno osećate preopterećeno, evo nekoliko ključnih strategija koje možete isprobati:

Odredite primarni izvor preopterećenosti. Postavite sebi pitanje: „Koje bi jedna ili dve stvari, ako bih ih skinule sa tanjira, ublažile 80% stresa koji trenutno osećam?“ Iako ste možda još uvek odgovorni za ove stvari i zapravo ne možete da ih skinete sa tanjira, ovo pitanje vam i dalje može pomoći da identifikujete značajan izvor vašeg stresa. Ako je to veliki projekat koji je skoro gotov, završite ga. Ili, ako vas obuzima sama veličina zadatka ili projekta, razdvojite ga na komponente kojima je lakše upravljati, zatražite dodatne resurse ili ponovo pregovarajte o roku ako ste u mogućnosti – ili sve gore navedeno.

 

Postavite granice svog vremena i radnog opterećenja. Ovo može uključivati „smanjenje vremena“ sati koje provedete na zadatku ili projektu, napuštanje kancelarije do određenog vremena ili odbijanje određenih vrsta posla. Ajai je shvatio da provodi značajnu količinu vremena posredujući u sukobima između različitih članova tima, što ne samo da je bilo neproduktivno korišćenje njegovog vremena, već je i pojačalo njihovo ponašanje da mu eskaliraju probleme umesto da nauče da sami rešavaju ove probleme. Reći „ne“ ovim eskalacijama i postavljajući očekivanja da oni daju sve od sebe da reše ova pitanja pre nego što dođu kod njega, dalo mu je više prostora za disanje da se fokusira na svoje prioritete sa manje ometanja.

 

Izazovite svoj perfekcionizam. Perfekcionizam nas može dovesti do toga da zadatke ili projekte učinimo većim nego što bi trebalo da budu, što može dovesti do odlaganja i psihičkog stresa. Kako se stvari gomilaju, osećaj preplavljenosti raste, što onda može dovesti do više odlaganja i preopterećenosti. Šeril Sandberg je čuvena rekla: „Urađeno je bolje nego savršeno. Saznajte kada je „dobro“ „dovoljno dobro“ tako što ćete se zapitati: „Koja je marginalna korist od trošenja više vremena na ovaj zadatak ili projekat?“ Ako je odgovor vrlo mali, stanite gde ste i završite s tim. Deo ovoga je i prepoznavanje da ne možemo sve da uradimo savršeno. Sju je konačno uspela da prihvati da će ponekad e-poruka biti zanemarena i da će druga osoba, ako je dovoljno važna, pratiti nju.

Outsource ili delegat. Zapitajte se: „Koja je najbolja i najbolja upotreba mog vremena?“ Aktivnosti koje ne spadaju u vaš odgovor mogu se podučavati i/ili delegirati drugima. Ovo može uključivati upravljanje odabranim projektima, delegiranje prisustva određenim sastancima, da član tima vodi početne intervjue za otvorenu poziciju ili angažovanje spoljnih saradnika za čišćenje vašeg doma i pripremu obroka. Marija je otkrila da bi trebalo da delegira nedeljni sastanak prodaje koji je oduvek vodila – od svih ljudi – šefu prodaje! Shvatila je da je zaposlila ovu osobu pre više od godinu dana, ali se još uvek držala određenih odgovornosti koje je „uvek radila“ i nikada ga nije u potpunosti ovlastila, iz straha da ne odustane od kontrole. Na kraju je priznala da joj je jedino potrebno ažuriranje putem e-pošte. Otpustivši ovaj jedan zadatak, oslobodila je 52 sata godišnje da se fokusira na druga strateška pitanja visokog prioriteta.

 

Izazovite svoje pretpostavke. Ako je osećaj preopterećenosti stalna borba, verovatno je da imate pretpostavke koje vas drže zaglavljenima u neproduktivnom ponašanju. Kegan i Lahei ih nazivaju „velikim pretpostavkama“. Za Sju je to bilo verovanje da „Ako nešto propadne, propao bih i neću moći da se oporavim od toga“. U Ajajevom slučaju, njegovo uverenje je bilo da „ako nisam tu da pomognem drugima, neću biti potreban i ljudi će dovoditi u pitanje moju vrednost“. Za Mariju, njena pretpostavka je bila „Ako izgubim kontrolu, drugi će zabrljati, a kompanija će propasti. Iako su se ove velike pretpostavke činile stvarnim za svakog vođu, ova ograničavajuća uverenja nisu verovatno bila 100% istinita i držala su ih zaglavljenima u starim obrascima koji su značajno doprineli njihovom osećaju preplavljenosti. Identifikovanjem i razotkrivanjem ovih verovanja tokom vremena, oni su bili u stanju da prošire svoj prethodno ugovoreni pogled na svet, što im je zauzvrat omogućilo da smanje svoju preopterećenost i pružilo im veći osećaj delovanja.

Iako se svi možemo s vremena na vreme osećati preopterećeno u svom zahtevnom poslu i ličnom životu, korišćenje gore navedenih strategija može pomoći da se ublaži učestalost i obim u kome se tako osećamo.

Pisala: Rebecca Zucker

Preuzeto sa: Hardvard Business Review.

Predhodna vest
Sledeća vest

Nema proizvoda u korpi.

X